در General

زعفران خراسان رضوی

این روزها می‌توان برای دیدن مزارع ارغوانی رنگ زعفران  منطقه خراسان جنوبی، به تمامی شهرستان‌ها استان بویژه زیرکوه و قائنات سفر نمود.

هوای تقریبا سرد پاییزی حوالی ساعت چهارو نیم شاید برای کشاورزان سخت کوش سخت نباشد تا دسترنجش را در طی یک سال برداشت نماید.

از زیبایی گل‌های ارغوانی رنگ در مزرعه زعفران که بگذری لذت چای زعفران و دیدن تصاویر زیبا چشم هرببینده‌ای را خیره می نماید.

از کشاورزان درمورد گیاه زعفران که می‌پرسید، می‌گویند: زعفران تقریبا دیم است، ‌پیازش را که می‌کارند،‌ خودش به مرور زیر خاک رشد می‌نماید و تکثیر می‌گردد.

برای هفت تا ۱۰ سال بعد هر سال تنها سه بار آبیاری نیاز دارد و در فصل گل که یک ماه در تمام سال از نیمه آبان تا نیمه آذر ادامه دارد،‌ هر روز صبح گل‌ تازه می‌دهد.

مقدار زعفران که در هر سال می‌شود از زمین‌ها برداشت نمود متفاوت می باشد.

معمولا در سال اول، تنها یکی دو کیلو زعفران خشک از هر هکتار زیر کشت زعفران به دست می‌آید،

در سال دوم مقدارش به چهار تا شش کیلو می‌رسد،‌ از سال سوم به بعد،‌ از هر هکتار زمین می‌شود ۱۰ کیلو  زعفران خشک شده برداشت کرد.

کشاورزان نمونه حتی بیش از ۳۰ کیلو زعفران هم از هر هکتار برداشت کرده‌اند؛

با در نظر گرفتن این‌که قیمت هر کیلو زعفران خشک در فصل برداشت می‌تواند به بیش از چند میلیون تومان برسد،‌

کشت زعفران سود اقتصادی خوبی دارد.

زعفران خراسان رضوی

زعفران خراسان رضوی

از سختی‌های برداشت زعفران، همین بس که بوته زعفران برگ‌های سوزنی دارد که دست را آزرده می‌کند و  تمام مراحل برداشت زعفران باید با دست انجام شود.

با وجود این‌که زعفران محصول استراتژیک ایران و خراسان‌جنوبی است،

اما کاشت، داشت و برداشت این محصول با روش‌های سنتی انجام می‌گردد.

هر سال با فرارسیدن آبان ماه و سرد شدن هوا، زعفران از زمین‌های حاصلخیز سر بر می‌دارد و تمامی زمین‌های تحت پوشش این محصول را به مانند نگینی سرخ، درخشان می‌کند.

کشاورزان خراسان جنوبی بیشتر به صورت خانوادگی همگام با سایر اعضای خانواده در صبحگاهان، سخت مشغول برداشت زعفران ناب و خوش عطر و طعم از مزارع زیر کشت این محصول می شوند.

این پست توصیه می شود

نظرات